ada apa pada pak uda

dok ujung katil dok pikiaq

Thursday, 21 March 2013

Bateri Tak Recharge





Salam...

     Oh..letihnye…pak uda baru balik meeting di Lumut.
Patutnye meeting tak letih, tapi yang letihnye sebab agak jauh..dekat dua jam, campur sesat sikit kat Ipoh. Camtu le, pak uda kan tak berape cekap lagi dengan kawasan Ipoh ni. Dah tu masa meeting kena present, dan lebih letih bila presentation tu tak memuaskan hati boss. Bukan tak boleh buat yang lebih baik, tapi risau kalau buat perfect nanti boss tak tau nak komen ape pulak, ye tak??

     Ingat nak pergi Lumut naik moto, tapi camne nak bawa kemeja – kemeja yang dah siap ‘iron’. Malas pulak rasenye nak menggosok baju di hotel tu, setakat nak menggosok mata lepas bangun tido bolehle…

     Jadinye..hari ni baru dapat layan moto setelah tiga hari terpisah. Hari ni pagi start moto pi minum kat Kak Ju Mat Sabah (kantin MPKK Cawangan Sg. Siput). Petang sikit start moto lagi nak pi minum petang, tengah reverse, engine motor mati. Start lagi dah tak ada apa – apa bunyi. Cikgu Mior tanye, “apasal boss?”. Cikgu Mior ni semue dia panggil boss, macam toke kedai pulak lagaknya. Pak uda agak bateri dah habis power la tu.. Cikgu Mior tolong uruskan hal ehwal mengecas bateri. Dan, ternyata betul tekaan pak uda, memang bateri dah ‘kong’. Lepas charge elok je sekali tekan suis dah hidup enjin.

     Pak Uda pakai bateri maintenance free brand ape tah..koyoko..tapi tahan nampaknye..mungkin ada bro – bro yang pakai bateri sama macam pak uda..ce tengok kat bawah ni..pakai lama mana pun dok baru juga, sebab sticker ‘new’ tu.




     Itulah dia motor guna electric starter kalau dah berusia ni…Tapi pak uda tak fikir ada wiring yang leaking sehingga mengakibatkan bateri habis power. Pak uda dok congak – congak, bateri tu tak sempat recharge sebab pak uda hanya naik motor tu sekitar Sg. Siput yang merangkumi perjalanan sekitar dua hingga empat kilometer sahaja. Sedangkan masa kita start pakai banyak power. Pak uda agakla..

     Pak uda pernah belajar bab enjin ni, tapi tak habis sebab lepas kelas teori, pilihanraya, lepas pilihanraya, kami peserta – peserta kursus diberi tau tak ada tempat nak buka enjin untuk praktikal.  Pak uda kecewa sangat masa tu. Tapi rasanya tak sekecewa Bro Noran..yang sanggup pergi sendiri ke Batu Kurau dari Bagan Baru untuk menamatkan juga pengajiannya. Tak tau lah tamat ke tak..masa tu belum tahun 1990. Antara yang pak uda ingat, Mat Ali Paksu Mat Isa pun join kelas tu. Semua kena juai ngan orang politik.

     Cerita bateri tak recharge ni dah bermula masa pak uda pakai virago535 lagi. Sempat jugakle tiga atau empat kali tolak motor. Antaranya masa nak pergi kerja di Mahang, sampai Taman Mutiara isi petrol penuh tank. Start punya start tak hidup, tolak ke jalan (station petronas tu atas bukit), pun tak hidup. Apa lagi..tolak balik sorang – sorang ke petronas tu dan simpan kat situ. Waa…tolak virago 535 naik bukit aa…berat ooo..dahle pak uda ni saiz ‘M’.

     Penamat pada cerita bateri virago tak simpan power tu ialah bila Cikgu Azrie tolong curahkan penat lelahnye dengan memeriksa engine coil, yang mana didapati telah rosak. Coil tu pak uda dan Cikgu Azrie hantar untuk rewinding di Sungai Petani. Tak berapa ingat dah berapa kosnye..tapi dalam campur tolak RM 150.00. Bila coil dah buat rewinding, rectifier pun ganti yang baru, tak adalah lagi cerita tak ada bateri, melainkan kalau umur bateri tu dah sampai. Pak uda respect la Cikgu Azrie, berkat titik peluh dan kepakaran beliau memang terbukti. Virago pak uda dulu tu dah tak meragam. Bila pak uda jual kat Bro Adzli…hujung tahun 2009, sampai ke hari ni belum lagi rectifier buat hal atau bateri tak simpan power. Thank you Azrie…anda memang hebat dan sungguh hensem....haha..

     Rectifier ni sebenornye bukan ape – ape pun, tapi die kena ada sebab kerojenye mengubah ac ke dc untuk disimpan ke dalam bateri..rasenye betul, sebab Mr Wikipedia pun kata..” A rectifier is an electrical device that converts alternating current (AC), which periodically reverses direction, to direct current (DC)”.

     Ni ha..gambar rectifier..kalau tak silap virago 535 punye.


  
   Oppss.. bukan..ini dia..




     Satu perkara pak uda belajar..rectifier boleh rosak atas beberapa sebab. Cuma pak uda faham, kalau rectifier rosak, kena check coil elok ke tak elok. Andainya coil tak ada apa – apa masalah, bolehlah kita ganti rectifier baru. Tapi sekiranya coil tak ok, kenalah kita mengubati coil itu dahulu, barulah diikuti dengan menukar rectifier yang baru. Tertib tu kenalah ikut.. Pak uda cerita ni sekadar berdasarkan ilmu yang cetek ditambah dengan hanya secangkir pengalaman. Bolehle kalau setakat nak baca, kalau nak amal kena tanya kepada yang lebih arif.

     Itu cerita bateri tak simpan power yang berkaitan dengan kerosakan rectifier dan coil, sebenarnya bateri juga boleh tak ada power jika terdapat kebocoran atau kata lain leaking pada wiring. Jadi pak uda cadangkan kalau motor macam motor pak uda yang dah berusia, atau motor yang lebih tua dari kita sendiri, elok kita buka wayar bateri kalau tak naik lama. Contohnye macam BSA Bantam kat bawah ni..



 
     Sedikit info tentang BSA ni. .according to Wikipedia, “The BSA Bantam is a two-stroke unit construction motorcycle that was produced by the Birmingham Small Arms Company (BSA) from 1948 (as a 125 cc) until 1971 (as a 175 cc)”.

     Atau 1970 Norton Commando 750 ni..



     Ataupun bagi motor lain yang seangkatan dengannye seperti Triumph Bonneville berikut ini..





     Di atas ni sebenarnye gambar Triumph Bonneville 2012..saje je nampak cam triumph dolu – dolu.

     Bila dok tengok gambar – gambar moto lama ni, rasa menarik la pulak, mungkin faktor usia kot, yelah..pak uda pun tahun  ni dah 4series.. Tapi kalau nak pakai motor design camni tapi taknak masalah eloknye cari macam Triumph Bonneville di atas tu, ataupun ZRX 1200 ke..sempoi tu, motor baru tapi looks like classic. Tapi duit la..kena sedia barang seguni. Itulah timbal baliknye..beli yang lame asyik ulang ke bengkel, beli yang baru asyik ulang ke bank... bayar installment. 

     Tapi bro - bro kat luar tu mesti perasan satu perkara.. moto besar kalau tak rosak pun asyik nak ulang ke kedai ..bukannye ape..kot - kot boleh custom sikit - sikit..tambah itu..tambah ini..sekejap pakai spotlight..sekejap tak nak spotlight..macam - macam le..ye tak???

     Cukup untuk kali ini, di bawah tajuk bateri tak recharge..walaupun selalu terkeluar tajuk.. pak uda nak pergi kedai ni..nak pasang spotlight..

     Sambil mengundur diri..mari kita renungkan liriik lagu di bawah ni..

apakah takdir mimpi ini
mendatang berulang kali
berdarah penuh di tanah 
sedang tangan menongkat langit
apakah yang ku perjuangkan
apakah yang dipertahan
apakah mesti aku jadi pahlawan
oh tuhan 
tidaklah aku layak untuk syurgaMu
namun aku tak berdaya 
menahan panas nerakaMu
curiga di mata orang
bagai mentari rembang
bagaikan aku berdosa
pada siapa saja.....



Insya Allah jumpa lagi di laman yang sama... ma'a salamah wa ilalliqa'
Assalamua'laikum.






No comments:

Post a Comment